CO MŮŽEME UDĚLAT MY VŠICHNI, aby bylo lépe

CO MŮŽEME UDĚLAT MY VŠICHNI, aby bylo lépe

Každý z nás ví, že doba teď není jednoduchá. Mnozí z nás propadáme pesimistickým náladám a ti z nás, kteří teď nemohou podnikat, se cítí sociálně odloučení, nepotřební. Nečinnost je ubíjející a pokud nebydlíte v rodinném domu, už jste nejspíše přesadili i sousedův fíkus a okna umyli dvakrát. Tento příspěvek je úvahou a sdílením zkušenosti, který vám, alespoň doufám, dodá trochu elánu a chuti se aktivně podílet na zvládnutí situace.

Jsem si vědoma, že jsme podnikatelé a naše pomoc pravděpodobně nebude spočívat v tom, že bychom šli pomáhat do nemocnic a domovů pro seniory. Ale jsme přece schopní manažeři, šikovní a aktivní lidé. Jsme zdraví a máme nějaký ten čas navíc, abychom něco vymysleli. Myslím, že můžeme víc, než jen sedět a stěžovat si nebo čekat, až „se to“ zlepší. Pojďme to zlepšit my.

Zde uvádím několik příkladů pomoci, které vnímám jako účelnou investici do budoucnosti.

1) nakupte větší objemy ochranných pomůcek, desinfekčních gelů apod.

Pokud ochráníte své zaměstnance a jejich rodiny, snížíte počet nakažených, pomůžete nemocnicím. A v neposlední řadě výrazně zvyšujete loajalitu svých lidí vůči firmě a pocit sounáležitosti v rámci pracovního týmu. Ochranné pomůcky a desinfekce jsou pro vás plně uznatelným daňovým nákladem s nárokem na odpočet. Já vím, že letos mnozí z vás nebudou mít žádné zisky, ale nezapomeňte na liberační balíček, který byl schválen na jaře a možnost „cashback“ uplatnění daňové ztráty na roky minulé.

2) nakupujte přiměřeně větší množství nových kancelářských potřeb, a ty staré následně nabídněte ve vašem okolí rodinám školáků.

Stačí se dívat kolem sebe – třeba i vy máte v bytovém domě sousedku samoživitelku, nebo mladou rodinu, která přišla o příjmy po tom, co tatínek kuchař přišel o práci. Stejně jako u předešlého bodu jde o jasně uznatelný náklad s nárokem na odpočet. Samozřejmě je zde otázka prokázání, že jste nakupili pro firemní účely, proto musí jít o výměnu vybavení a likvidaci nevyhovujícího. Jako bonus zvyšujete povědomí o vlastní firmě, budujete goodwill a věřte, že vaše firma bude první, kterou pak lidé budou oslovovat se zakázkami.

3) zainvestujte do novější techniky. Chytrý telefon, tiskárna, notebook.

Projděte techniku, kterou byste výhledově ještě letos nebo příští rok tak jako tak měnili a nakupte ji hned. Funkční staré kusy můžete nabídnout zdarma rodičům prvňáčků. Dnes si k nám, do Ekonoma pro lidi, přijel mladý tatínek pro 12 let starou (ale stále funkční) tiskárnu a svěřoval se s problémy, které musí jako rodič zvládat. Ve výsledku budou mít vaši lidé lepší podmínky pro práci doma, a vy pomůžete tam, kde je třeba.

4) pokud máte dobře vybavenou zasedačku, která teď zeje prázdnotou, poskytněte ji dětem k výuce.

Můžete snadno vytvořit z dětí vašich zaměstnanců malý kolektiv 4-5 dětí, které jeden z rodičů během výuky pohlídá. Zdaleka ne každá rodina má doma počítače, tiskárnu, skener a mnohdy ani ne dostatečně kvalitní připojení k internetu. Rodiče tak budou hlídat 1 dopoledne místo celého týdne, aniž by došlo k porušení vládních nařízení (je třeba stále ověřovat, co zrovna platí). Kontaktujte blízké základní školy, zeptejte se svých vlastních zaměstnanců na potřeby jejich školáků.

5) nabídněte své služby za symbolické ceny těm, kdo je potřebují.

Podobně jako my v Ekonomovi pro lidi standardně nabízíme první konzultaci zdarma, možná můžete i vy pomoci lidem, kteří by běžně na vaše služby nedosáhli. Nebojte, neuškodíte si tím. Až budou zase mít příjmy, rádi se vrátí k tomu, kdo jim pomohl. Marketéři, účetní, právníci, koučové, mediátoři ale i IT technici nebo kuchaři a servírky. Podívejte se kolem sebe, zda někdo nepotřebuje vaši profesi. Využijte svých firemních slev, nabídněte služby, zůstaňte v kontaktu a aktivní. Přinese to především tolik potřebnou pozitivní energii a pocit, který jste možná už nějakou dobu nezažili – že vaše práce skutečně má smysl a není jen prostředkem k výdělku.

Pokud vás napadnou další tipy, jak mohou podnikatelé pomáhat mimo finančních darů, sbírek a podobných věcí, klidně se ozvěte. Rádi je do článku přidáme i s odkazem na vaši společnost.  

A budeme ještě radši, když se i zamyslíte nad tím, co můžete udělat pro lidi kolem. Vláda ani nikdo jiný to za nás neudělá. Čím dřív to začneme zvládat, tím dříve skončí omezení našeho podnikání. A nevíme jak vy, ale my nepotřebujeme čekat na podporu nebo záchranu, potřebujeme, aby nás nechali zase pracovat a dělat to co umíme. Podnikat.


Text byl původně napsán pro Facebookovou skupinu pro podnikatele a následně upraven do širší a obsáhlejší podoby pro web.

Líbí se vám naše články? Sledujte nás na našem InstagramuFacebooku nebo LinkedIn.
Chcete se zeptat? Napište nám přes kontaktní formulář, nebo položte svůj dotaz do naší poradny pro podnikatele.

Přečtěte si také

Základ daně u OSVČ: poradíme, co je pro vás nejvýhodnější

Základ daně u OSVČ: poradíme, co je pro vás nejvýhodnější

Kolik tedy vlastně zaplatím na daních? To je otázka, kterou si často kladou zejména začínající podnikatelé. Ale nejen ti. Platba…

Rozložení příjmů jako optimalizace – část 2. (zapojíme OSVČ a SRO)

Rozložení příjmů jako optimalizace – část 2. (zapojíme OSVČ a SRO)

V minulém textu (najdete ZDE) jsem se věnovala rozložení příjmů fyzické osoby při souběhu se zaměstnáním. Popsala jsem dva nejčastější případy…

Co jste nevěděli o daňové ztrátě

Co jste nevěděli o daňové ztrátě

Ztráta je účetní nebo daňová. Daňová ztráta vznikne, pokud daňové náklady převyšují daňové příjmy. Vlastně vezmete výsledek hospodaření podle účetnictví…

Autor blogu

Ing. Iva Strachotová, DiS.

Diplomovaná specialistka v oboru daně a účetnictví se specializací finanční a projektový management a jeho aplikace v malých a středních podnicích.

Chcete se se mnou spojit? Napište mi na ekonom@ekonomprolidi.cz.