Michal Hejný: Otevřeně o podnikání a účetnictví
(*poznámka od Ivy: Než se pustíte do dalšího čtení, dovolte mi uvést text do souvislostí. Jednou za čas prosíme naše stálé klienty o recenzi našich služeb. Někteří klienti si čas najdou, jiní ne. Někdo pošle fotku a souhlas ke zveřejnění, jiní lidé to berou jako možnost si s námi vyjasnit, co bylo v uplynulém roce dobré a na co se zaměřit příští rok. A pak jsou tu klienti, kteří vám vyrazí dech, protože sednou k počítači a sepíšou na „jeden nádech“ text plný zkušeností s podnikáním i s tím, jak by (ne)měly účetní fungovat. A tento text vám chci dnes nasdílet.)
Jsem Michal Hejný a vedl jsem od roku 2020 do roku 2023 svůj vlastní e-shop, a následně i kamennou prodejnu Pěkná klasika.cz. Jednalo se čistě o maloobchod/velkoobchod, alespoň ze začátku, v oboru autokosmetika/autodetailing.
Jako projekt to začalo nevinně. Při práci jsem si založil e-shop a kamarádům, známým, a komunitě z Facebooku jsem (většinou na zakázku) přeprodával autokosmetiku za výhodnější ceny, než byly na trhu. Jednou ročně jsem nadělil známé účetní pár desítek faktur, stejně vždycky vyšla 0 Kč daň z příjmu, a fungovalo to dobře. Ve chvíli, kdy se mi v zaměstnání stal úraz, a já jsem mohl jen chodit na rehabilitace, jsem se začal mnohem více a intenzivně věnovat podpoře zákazníků a vylepšování e-shopu. Prodeje začaly velmi rychle růst, a to až tak, že jsem se do práce už nevrátil. Na místo toho jsem rovnou otevíral kamennou prodejnu v Plzni. Pořád jako neplátce DPH (s Ivou z Ekonoma pro lidi jsem v té době neměl žádný kontakt). Nějaké predikce nasvědčovaly, že bych se měl v polovině sezony stát plátcem DPH, to se psalo jaro 2022. Ty predikce, jak je u mě občas zvykem, nevyšly, a já se nechtíc stal plátcem DPH už v květnu. Tím pro mě, člověka, co nikdy nepodnikal, začalo peklo.
Samozřejmě prvně jsem zašel ke známé účetní, co mi vždy dělala roční daň z příjmu. Tam jsem z toho byl trochu nešťastný. Musel bych všechny faktury stahovat, oni by je kus po kusu zpracovávali a vše by to stálo hodně peněz a času. Jako e-shop, který zpracuje v sezoně tisíce objednávek měsíčně? Naprosto nemyslitelné.
Začal jsem hledat. Už jsem byl plátce DPH, takže dost kvapem. Narazil jsem na Ivu, myslím někde na Facebooku už si nejsem jistý, domluvili jsme se, že si zavoláme, nezávazně. Iva mi řekne co umí, co musím udělat aspoň k prvnímu DPH, a uvidíme.
Při telefonátu jsem byl moc mile překvapený, konečně někdo, kdo na mě mluvil jazykem, kterému rozumím. Ono když někdy posloucháte účetní, tak jako podnikatel, co umí maximálně rozlišit Fakturu od Dobropisu, bylo moc příjemné slyšet někoho, jak se vám to snaží podat srozumitelně tak, abyste to pochopil. Ne jen změť odborných slov, kdy vám v hlavě opakovaně běží otázka “a to je co? To potřebuju?”.
Vše bylo nezávazné, měl jsem asi týden na to vyřešit svojí situaci a obvolal jsem několik dalších účetních firem i tipy od známých na účetní. Nikdo na mě nemluvil příjemným tónem a nesnažil se mi vysvětlit všechno, co potřebuju. Všichni na mě okamžitě “No to jste měl řešit dřív” nebo “jasně není problém, pošleme vám zálohovku na nesmysl a zpracujeme to”.
Dost! Volám někomu, kdo se mnou mluvil jako s člověkem a rozuměl jsem mu. “Ivo můžeme se do toho pustit.” Iva, že se v Plzni zastaví a probereme to osobně. Dobře, moc rád. Jasně, že jsme si plácli, aby ne, vždyť to byla první účetní, která na mě mluví mým jazykem a snaží se mi pomoct!
Ani nevím, jestli se první DPH dělalo nějak na koleni, protože samozřejmě mám na všechno dost času, a hlavně jsem v době odevzdání ošklivě omarodil a 2 dny jsem nebyl schopen vylézt z postele a dojít si na záchod. V tuhle chvíli bylo nějaké DPH pro mě na posledním místě. Iva situaci pochopila, vyřešila s elegancí, udělalo se nulové DPH a ve chvíli, kdy jsem byl schopný komunikovat, tak jsme udělali dodatečný. Mimochodem, všechny tyhle výrazy znám a vím co znamenají, jen díky naší spolupráci.
Věděl jsem, že spolupráce bude fungovat dobře. Teď nevím, jestli Anička nebo Marcelka udělala napojení na Shoptet, banky, udělali jsme na Google drivu “předávací složku”, kam jsem nahrával moje faktury. Vše s vidinou, že od nás budou (po odladění) běhat jen data, všechny výpisy se stahovaly automaticky bez mého vědomí. Tak to mám rád. Rychlé, efektivní a pokud to jde, tak bez lidí. Holky všechno prošly, každý měsíc poslali tabulku, kde bylo jednoduše a snadno popsaný, co se po mě chce. Většinou jen “obj. XXX platba XXX vráceno nebo vydáno?” Já jsem doplnil svůj komentář, holky bleskově zpracovaly a poslaly DPH.
Jenže tím, jak rostlo podnikání, mě trochu trápila výše DPH a obecně odvodů. Začalo to lézt dost do peněz. Volám tomu, kdo by mi s tím věděl pomoci. “Ivo, to DPH mě ničí, potřebuju vymyslet nějakou optimalizaci.” Probrali jsme po telefonu nějaký možnosti, ještě ten den do mailu přišli vzory, asi to není tajný, drobné úkony, spíš jsme si vyjasnili, že spoustu věcí k podnikání nedávám do nákladů, protože mi to přišlo “blbý”. Ještě třeba na zapůjčení svého vozu sám sobě. Jasně jezdím s ním já a jasně jezdím s ním hlavně pro účely podnikání, kam taky jinam, podnikání se stalo vším, s partnerkou jsme řešili jen prodejnu a e-shop.
Když jsme u prodejny. Tím, že jsem nikdy nepodnikal, tak samozřejmě netuším, co je náklad na podnikání a co není. I když to mám na prodejně, tak si spoustu věcí nedávam do nákladů. S každou volovinou, dekorací jsem ze začátku volal Ivě, “ a tohle můžu do nákladů?” “Používáte to na prodejně?” “Jo, bude to dekorace do výlohy” “Jasně, můžete”. Neuvěřitelný kolik mých stupidních dotazů dokázala Iva zpracovat s úsměvem a skvělou náladou.
Myslím, že jednou se stalo, že přišla nějaká pokuta za něco, ani nevím co, myslím nějaký termín. Prostě klasickej finančák. Iva jen mimochodem “přišla vám pokuta za tohle, naše chyba, zaplatíme z našeho” Jako vážně? Vždyť pro mě toho děláte tolik, a ještě za mě budete platit pokuty? To mě jen utvrdilo v tom, že tohle je správná volba.
(*poznámka od Aničky: Při odeslání následného kontrolního hlášení se uvádí datum zjištění chyby. Hlášení musí být odesláno do 5 dnů od uvedeného data. Bohužel nám mezi zpracování a odeslání vlítl prodloužený víkend, a tak bylo KH odesláno až 6. den.)
Holky věděly, co se bude dít koncem roku 2022 a s předstihem několik měsíců jsme začali shánět faktury a doklady ze začátku roku, kdy jsem nebyl plátce a neměl s holkama kontakt. V té době se připravovala prodejna, těch faktur bylo ohromný množství, pořád jsme nacházeli další a další. V průběhu roku jsem si ještě vymyslel půjčovnu strojů. Zase volám Ivě, vymyslel jsem si tohle, jak to účetně uděláme, aby vám to všechno sedělo? Na e-shopu jsme vytvořili produkt, Iva doporučila sepisovat s lidmi Předávací protokoly pro moje potřeby, poradila, co by v něm mělo být a partnerka podle toho vytvořila protokol. To by podle mě málokterá účetní dokázala. A když Iva nevěděla, ozvala se prostě později a snažila se pomoci.
Začátek roku 2023 nezačal vůbec dobře, na český trh vlítli giganti jako Allegro, začali nám padat prodeje, volal jsem si několikrát s Ivou a říkal jí o své situaci. Snažila se nás nasměrovat ke krokům, který by mohly situaci napravit. Doporučila najít si marketingovou agenturu (do té doby jsme marketing dělali s freelancerkami). Marketingová agentura, kdyby byla včas, tak by se jistě něco stalo, ale už jsme neměli dostatek času. Několikrát jsme s Ivou znovu konzultovali naší situaci až do bodu, kdy mi bylo doporučeno vycouvat z toho, dokud je čas.
Velmi těžko se to poslouchá, že naše dítě, které jsme si vypiplali z nuly, pracovali 7 dní v týdnu, abychom se jednou měli líp, teď máme zavřít a odejít. To přece nejde. Hledali jsme možnosti, alternativy, prostě to nevzdáme, zachráníme to! Ve chvíli, kdy došly veškeré peníze, a už nebylo z čeho brát, tak jsme s partnerkou stáli před nejtěžším rozhodnutím. Musíme to vzdát, ale nemusíme to udělat zle, můžeme to prodat, aby to naše dítě někomu dělalo radost a mohlo případně růst dál. Já jsem dostal skvělou pracovní nabídku a bylo rozhodnuto. E-shop se prodal a prodejna zavřela.
Zůstaly nám nějaké dluhy, ale to je daň za to, že jsme se toho nedokázali zbavit dřív. Je velmi těžké udělat ten radikální řez. Iva se k tomu postavila až neuvěřitelně lidsky. Věděla celou dobu, v jaké jsme situaci, prodlužovala nám doby splatnosti. Čekala s námi na prodej. Dlužili jsme tam dost peněz, ale nakonec vše vyřešeno a všechno zlé je pro něco dobré. Novým majitelům, jsme doporučili Holky z Ekonoma pro lidi, proč taky ne, byla to skvělá jízda a věřím, že mě holky ochránily před hromadou nepříjemností, který já jsem díky nim vůbec řešit nemusel.
Aktuálně jsem zaměstnancem, ale Iva mi vždy bude zpracovávat roční daň z příjmu, Proč? Protože jsem vděčný. Už několik měsíců nepodnikám, ale s Ivou i Aničkou jsem stále v kontaktu. Proč? Protože spolupráci mezi mým e-shopem, prodejnou a Ekonomem pro lidi, považuji v celé své podnikatelské kariéře za nejlepší investici vůbec.
Našel jsem fajn holky, na který se můžu kdykoli obrátit s jakýmkoli dotazem ohledně účta, živnosťáku a zkrátka na jakoukoli otázku na podnikání, kterou spolu probereme jako sobě rovný, stejným jazykem.
Děkuju holky, za všechno.
(*poznámka Ivy, Aničky a Marcely: Michal Hejný patří mezi klienty k takovým těm „srdcovkám“. Nejen proto, že Iva miluje auta, pro Aničku to byl její první samostatně vedený klient a Marcelu uměl vždy rozesmát svými milými maily při řešení účetních dotazů, ale především proto, že je férovým člověkem, se kterým je radost spolupracovat. Děkujeme za ni, i za tento text.)
Líbí se vám naše články? Sledujte nás na našem Instagramu, Facebooku nebo LinkedIn.
Chcete se zeptat? Napište nám přes kontaktní formulář, nebo položte svůj dotaz do naší poradny pro podnikatele.