Co pro vás udělá Ekonom pro lidi navíc?

Co pro vás udělá Ekonom pro lidi navíc?

Jak si vybrat účetní, kterou budete milovat“ byl jeden z prvních textů, kterými jsem se snažila upozornit na to, že „účetnictví opravdu není rohlík“. Aniž bych jakkoliv znevažovala práci pekařů, tak rohlík je dostupný, koupíte ho na každém rohu v jakémkoliv krámku a náklady jsou minimální. Když vám nechutná, příště koupíte jinde a nic tragického se neděje. (Zdravím svou oblíbenou pekárnu, kde jsou rohlíky naprosto úžasné, a nenapadlo by mě je koupit jinde.) Účetnictví oproti běžnému rohlíku představuje kompaktní soubor činností, informací a znalostí. Nemůžete ho každý týden nechat zpracovat u jiné firmy, zpracování něco stojí a není hned. U účetnictví mnohem více záleží na tom, co za své peníze dostanete. A o tom chci psát dnes.

Výjimečně nejde ani tak o informativní článek, jako spíše o prezentaci našeho přesvědčení, že účetnictví nemusí být jen nutné zlo. Že účetní může být vaším obchodním partnerem. Proto v Ekonomovi pro lidi fakturujeme klientům jen to, co skutečně odpracujeme. Čím víc vyděláváte vy, tím více máte dokladů, my práce, a tím i peněz. Díky tomu je v našem vlastním zájmu vaše podnikání aktivně podporovat. A jak přesně to děláme?

Nadstandardní práce s účetními daty

Účetní data jsou základ pro jakoukoliv úsporu a práci s legálními nástroji pro daňovou optimalizaci. Bez dobře zpracovaného účetnictví, a hlavně bez aktivního přístupu účetní, trávíte večery tím, že si něco sami dohledáváte… A proč? Od toho je tu účetní. Když máte dobrý nápad, rády ho probereme a realizujeme, samozřejmě. Ale o standardních optimalizacích si s vámi bude Iva povídat na pravidelných schůzkách/callech.

Jako účetní máme přístup k většině dat o vašem podnikání, a tak je přirozené očekávat nějakou základní reportní činnost v ceně zpracování účetnictví. Samozřejmě pravidelný, podrobný reporting už je na domluvě, ale pojďme se bavit o tom, že by účetní měla alespoň pár měsíců před koncem účetního období upozornit, pokud hospodářský výsledek vypadá výrazně jinak, než předchozí rok. U nás takové reportíky a kontrolu děláme v půlce roku a znovu pak obvykle v listopadu (s daty za říjen). Klient by měl vědět v dostatečném předstihu, jak mu předběžně daně vychází, že má prostor pro investice (a snížení zisku), nebo naopak, že přijde o možnost financování, protože účetně bude ve velké ztrátě a v důsledku toho mu hrozí například snížení limitů provozního úvěrování (kontokorent, revolving).

Obdobně hlídáme i další limity. Například pro vstup do režimu DPH (plátcovství, osoba identifikovaná k DPH, OSS), intrastat atd.

Upozorňujeme aktivně a předem na termíny plateb. Pokud víme, že vás nějaká platba čeká, nečekáme jestli zaplatíte, ale aktivně vám platbu připomínáme. Zálohy na daň, čtvrtletní zákonné pojištění (Kooperativa), pojistky. Pokud přeci jen zapomenete něco uhradit, pak na nic nečekáme a hned po dodání výpisu vás urgujeme. Stát se může cokoliv a naším cílem je, abyste pokud možno neplatili žádné zbytečné pokuty ani penále. Proto naše práce nekončí tím, že vám informaci dáme, ale až tím, že je vše opravdu v pořádku.

Také chápeme, že na úhradu nejdříve musíte mít. Proto pomáháme hlídat neuhrazené faktury. V případě velkých částek nebo podezřele dlouho neuhrazených faktur vám posíláme seznamy a podklady pro urgence. Samozřejmě seznamy neuhrazených faktur jsou k dispozici kdykoliv na vyžádání, nebo v rámci měsíčního zpracování. V případě vašeho souhlasu občas i samy komunikujeme s některými zapomnětlivými odběrateli.

Administrativní práce

Nejvíce žádanou službou je asi správa datové schránky. Zejména u právnických osob (SRO) je odhadem 80 % přijatých zpráv určeno účetním. Není důvod, abyste se stresovali, co zase ten finančák chce, případně louskali dokumenty a výzvy. Pro nás to jsou standardní záležitosti a většinu z nich jsme schopné vyřešit zcela samostatně. Navíc nám vlastní přístup pro pověřené osoby (NIKDY NIKOMU NEDÁVEJTE SVÁ VLASTNÍ PŘÍSTUPOVÁ PRÁVA!!!) umožňuje komunikovat hladce s úřady v případě žádostí, oznámení změn anebo kontrol.

Službou, kterou klienti milují, a přesto je v prvním okamžiku vůbec nenapadne ji poptávat, je rozhodně zpracování statistických výkazů. Statistika nuda je… A my si s ní umíme poradit poměrně rychle a jen si případně vyžádáme nějaká doplnění či konkrétní údaje.

Co, alespoň doufám, není potřeba zmiňovat je faktická kontrola dokladů, včasné upozornění na věcné a administrativní chyby, možnost nechat si vystavovat faktury, poskytnutí vzorů smluv nebo archivace vašeho účetnictví, kterou umíme (stejně jako všechny ostatní výstupy) zajistit elektronicky i ve fyzické podobě.

Respektujeme pracovní a rodinné vazby

V podnikání člověk málokdy představuje osamělou jednotku bez jakýchkoliv vazeb. Kolika z vás už se stalo, že jste se díky úplné náhodě dostali k zajímavým projektům, investicím, nebo třeba i neziskovým aktivitám? Je to přirozené a zcela to koresponduje s tím, že jste podnikatelé. Vás projekty baví, jste aktivní, zkoušíte nové věci, investujete. A my jsme tu od toho, abychom pokryly všechny tyto aktivity – včetně účtování neziskových organizací, přípravy podkladů pro banku nebo advokátní kancelář v případě štěpení či prodeje společnosti.

Ráda bych zmínila také to, že vaše podnikání nejsou jen faktury, ale také lidé. Ať už vaše rodina nebo zaměstnanci se na nás mohou kdykoliv obrátit o radu/pomoc, aniž by získali jakákoliv data o vaší činnosti. Běžně pomáháme zpracovat zaměstnancům různé žádosti pro banku a úřady, poradíme s daněmi, nebo pomůžeme zareagovat na nějaký úřední dopis. V běžném rozsahu to děláme v ceně účetnictví, ale i v případě hrazené služby bereme v potaz, že jde o vaše lidi a fakturujeme v lepší sazbě.

Máme zpracované GDPR směrnice, smlouva o zpracování osobních údajů je součástí smlouvy o účetních službách a do důsledku zajišťujeme, aby se vaše obchodní a osobní data nedostala, kam nemají. Dokonce i když kvůli tomu přicházíme o spoustu skvělých referencí a případových studií, které by za zveřejnění stály.

Naše práce má přesah

Účetnictví je jedna věc. Ekonom pro lidi ale není jen účetnictví. Naše síla spočívá v možnosti konzultovat váš byznys s člověkem, který vaše data zná, a velmi často je schopen vám ukázat nový pohled na věc, navrhnout řešení. Konzultace, které realizuje převážně naše zakladatelka Iva, hraničí s mentoringem podnikatelů.

Nejsme a ani nemusíme být odborníci na vše. Ale vždy vás vyslechneme, probereme s vámi data z účetnictví, a nadhodíme možné cesty v oblasti marketingu, personálních změn, zavádění výrobních či softwarových řešení. Pokud vás nějaký náš postřeh zaujme, pravděpodobně budeme umět doporučit odborníka, se kterým bude možné vše realizovat.

Příkladem našeho přesahu je dlouhodobá spolupráce v oblasti finančního poradenství, které pro nás zajišťuje přímo naše klientka. Vy potřebujete finance, ona to zajistí, vy oba jako naši klienti díky tomu vyděláte, rozšíříte byznys, realizujete své plány. My máme díky tomu víc dokladů, práce a peněz. Dokonalá souhra, nemyslíte? A podobně na tom jsme s BOZP, digitální tvorbou, marketingem, PR, softwarem na míru a mnoha dalšími oblastmi!

Jsme tu PRO LIDI

Chápeme, že vaším oborem není účetnictví. Veškerou komunikaci vedeme srozumitelnou řečí. Přímočará a férová komunikace patří jednoznačně mezi naše priority. Nebudeme vás nikdy děsit, nestavíme náš byznys na strachu, jak občas vidíme u kolegů daňových poradců. V daních a účetnictví neexistuje nic, co by nešlo opravit. Nejhorší, co se může stát je, že to bude stát nějaké peníze. Ať už jste se dostali do jakékoliv situace, rozhodující je si vše vysvětlit, a navrhnout příčetná řešení.

Díky lidskému přístupu ke složitým situacím máme zkušenosti s oddlužením, ukončením podnikání, prodejem společností, problematickými předávkami a rekonstrukcemi účetnictví. Proto budete vždy vědět, na čem jste a co je reálně možné s tím dělat.

Dělat něco navíc není pohádka

V oboru účetnictví a daňového poradenství, stejně jako kdekoliv jinde, platí „normální rozložení“. Je zde statisticky stejný počet kvalitních poskytovatelů, ale bohužel i těch, kteří odvádí velmi špatnou práci. Účetnictví může být srdcem vašeho podnikání, účetní pak vaším stabilním parťákem, ale je třeba se nebát služby porovnávat a hledat ty, které vám vyhovují.

Nemusíte být u účetních, které s vámi nemluví, nezvedají telefony. U těch, které vám až posledního dubna sdělí, kolik kde dlužíte, nebo že vám zálohy nepokryjí sociální a zdravotní pojištění. Neplaťte za službu, se kterou nejste spokojeni a nepodporujte svými penězi nepoctivé a nekvalifikované účetní. Přejděte jinam. Tam, kde vás budou mít rádi a vy budete mít rádi je.

Nemusíme to být my, kvalitních poskytovatelů účetních služeb je dostatek. Je ale třeba se o účetnictví zajímat dříve, než přijdou skutečné problémy.

Líbí se vám naše články? Sledujte nás na našem InstagramuFacebooku nebo LinkedIn.
Chcete se zeptat? Napište nám přes kontaktní formulář, nebo položte svůj dotaz do naší poradny pro podnikatele.

Přečtěte si také

Rozložení příjmů jako optimalizace – část 2. (zapojíme OSVČ a SRO)

Rozložení příjmů jako optimalizace – část 2. (zapojíme OSVČ a SRO)

V minulém textu (najdete ZDE) jsem se věnovala rozložení příjmů fyzické osoby při souběhu se zaměstnáním. Popsala jsem dva nejčastější případy…

Co jste nevěděli o daňové ztrátě

Co jste nevěděli o daňové ztrátě

Ztráta je účetní nebo daňová. Daňová ztráta vznikne, pokud daňové náklady převyšují daňové příjmy. Vlastně vezmete výsledek hospodaření podle účetnictví…

Co pro vás udělá Ekonom pro lidi navíc?

Co pro vás udělá Ekonom pro lidi navíc?

„Jak si vybrat účetní, kterou budete milovat“ byl jeden z prvních textů, kterými jsem se snažila upozornit na to, že „účetnictví…

Autor blogu

Ing. Iva Strachotová, DiS.

Diplomovaná specialistka v oboru daně a účetnictví se specializací finanční a projektový management a jeho aplikace v malých a středních podnicích.

Chcete se se mnou spojit? Napište mi na ekonom@ekonomprolidi.cz.