Co jste nevěděli o daňové ztrátě

Co jste nevěděli o daňové ztrátě

Ztráta je účetní nebo daňová. Daňová ztráta vznikne, pokud daňové náklady převyšují daňové příjmy. Vlastně vezmete výsledek hospodaření podle účetnictví (ať už zisk nebo ztrátu) a upravíte ho do podoby základu daně pro potřebu stanovení daně z příjmů. Pokud je základ daně záporný, vznikla vám daňová ztráta. Proč to nemusí nutně znamenat žádnou tragédii pro vaše podnikání? Jak s daňovou ztrátou pracovat? To jsou ty správné otázky.

Ztráta není prohra

V první řadě je třeba si říci, že papírová ztráta nemusí vždy korespondovat s reálným výkonem dané společnosti, natož souviset s platebními toky a stabilitou firmy. Často konzultujeme stav účetnictví a ekonomické výkonnosti firem v okamžiku jejich nákupu. Zájemce o koupi vždy zajímá, zda má smysl společnost odkupovat, když podle hospodářských výsledků negeneruje zisk.

Zkusme se podívat na několik typických příčin papírově tvořené ztráty, a kde tyto příčiny hledat v účetních výkazech:

  • Přijaté uhrazené zálohy mohou významně zkreslit (zejména průběžné) výsledky každého podnikání. Zálohy samy o sobě nevstupují do výsledku hospodaření. Můžete mít od klienta na účtu třeba 10 milionů, ale s výsledovkou to nehne. Sledujte v účetních výkazech stav přijatých a poskytnutých záloh, jejich vyúčtování a případně i jejich časové rozlišení (dohadné položky).
  • Pokud je společnost nová, teprve získává klienty, ale už musí financovat například výrobní prostory, mzdy, zabezpečit know-how, vybavit kanceláře… V prvních letech podnikání, nebo skokově během růstu, je běžné investovat do budoucích zisků. Podívejte se na Obchodní rejstřík na datum vzniku, případně data změny majitelů společnosti. V Rozvaze pak hodnotu majetku a stav odepisování (oprávek dlouhodobého majetku).
  • Dlouhodobý majetek a odepisování jsou samostatnou kapitolou. Je důležité si uvědomit, že dávno zaplacený stroj/dopravní prostředek/nemovitost vstupuje do výsledku hospodaření formou odpisů. Zdůrazňuji dopravní prostředky, jejich počet s ohledem na počet zaměstnanců a zdroj financování k jejich nákupu.
  • Společnost generuje zisk, ale majitel neúměrně odčerpává ze společnosti finanční zdroje. Představte si společnost, která vykazuje třeba 500 tis ztrátu za rok, ale současně je v této společnosti zaměstnaný majitel za 200 tis měsíčně, jeho manželka za dalších 100 tis měsíčně a oba potomci každý za 50 tis. Majitel tedy k zajištění své rodiny ze společnosti čerpá 400 tis měsíčně. Po změně majitele s méně náročnou rodinou bude jistě možné vystačit s mzdami za 200 tis, a firma je v tu ránu v zisku 1,9 milionu ročně. Tyto „neúměrné optimalizace“ mohou zahrnovat mzdy (často DPP), vozový park, nájem budovy, kde je sídlo společnosti, korporátní smlouvy s operátory a další podobné.

Z uvedených příkladů jasně vyplývá, že existují společnosti, které cíleně tvoří ztrátu. Proč ztráta majitelům vůbec nevadí? Nechtějí platit daně z příjmů a ztráta je v tomto směru ceněným nástrojem.

Princip je jednoduchý. V roce, ve kterém ztráta vznikne, neplatíte daň z příjmů. V letech následujících můžete účetní hospodářský výsledek o ztrátu z minulých let ponížit. I přes to, že v dalších letech generujete zisky, stále neplatíte daně z příjmů (nebo je nižší). Při sazbě daně z příjmů pro právnické osoby ve výši 21 % nejde o malé částky.

U fyzických osob podnikajících lze ztrátu uplatnit také.

Kdy lze uplatnit daňovou ztrátu?

Ztrátu lze uplatnit po dobu 5 let. Pokud ztráta vznikne např. za rok 2024, uplatnit jí můžete až do roku 2029 proti svému zisku (kladnému základu daně). Ztrátu můžete uplatnit celou najednou, nebo jen její část. Ztráta se chová jako odčitatelná položka od základu daně.

Uplatnění ztráty zpětně. Od 1. 7. 2020 stále platí součást původně covidového daňového balíčku, který umožňuje ztrátu uplatnit i za dvě předcházející období. Pokud Vám vznikne ztráta za rok 2024, můžete ji dodatečným přiznáním uplatnit i za období 2023 a 2022.

Lhůta pro stanovení daně (kam až může kontrola)

Obecně platí, že lhůta, do kdy může správce daně otevřít dané období a provést daňovou kontrolu, je 3 roky. Začíná běžet uplynutím lhůty pro podání řádného daňového přiznání za dané období.
Např. standardní lhůta pro podání daňového přiznání v případě zisku za rok 2024 bude 2. 5. 2025, lhůta pro stanovení daně za toto období skončí 2. 5. 2028.

V případě vzniku daňové ztráty může správce daně provést kontrolu všech období, ve kterých bylo možné ztrátu uplatnit. Tedy dvě předcházející období a pět následujících. Tříletá lhůta začne běžet až po termínu podání daňového přiznání za rok 2029, kde je poslední možnost uplatnit ztrátu z roku 2024. Výsledná lhůta stanovení daně je 2. 5. 2033. Znovu opakuji, že jde o vznik daňové ztráty, a to bez ohledu na to, zda ztrátu v následujících letech uplatníte.

Pokud ale nedojde k uplatnění ztráty zpětně v obdobích 2022 a 2023, platí pro tato období obecná tříletá lhůta.

Daňové ztráty se můžete i vzdát

Zatímco s výhledem na možný odečet ztráty v příštích letech ztráta smysl dává, v případě, že máte s vedením účetnictví problém, může vám daňová ztráta rušit klidný spánek ještě hezkou řádku let. A nemusí jít o žádné vědomé porušování daňových a účetních povinností. Mnohem častější je situace, kdy ex-účetní neprovedl řádnou předávku, případně jste si při koupi společnosti nepohlídali stav účetnictví.

Pokud si nechcete ztrátou prodlužovat lhůtu pro případnou daňovou kontrolu, můžete se daňové ztráty za dané období vzdát. Pak ji ale budete moci uplatnit pouze zpětně. To musíte oznámit správci daně souběžně s termínem pro podání daňového přiznání za období, kdy ztráta vznikla.

Tento postup se doporučuje, pokud jste schopni ztrátu využít v předchozích dvou obdobích.

Držme se příkladu, kdy ztráta vznikla za zdaňovací období 2024. Ztráty se vzdáte a uplatníte ji zpětně za rok 2023. Období, ve kterém vznikla daňová ztráta (2024), tak bude mít obecnou tříletou lhůtu pro stanovení daně a lhůta uplyne 3 roky od termínu pro podání daňového přiznání, tedy v roce 2028.

Lhůta pro stanovení daně zpětných období, pokud v nich bude ztráta uplatněna pomocí dodatečného přiznání, bude končit ve stejný okamžik, jako lhůta pro stanovení daně za období 2024, tedy opět až v roce 2028.

Ztrátou práce teprve začíná

Podnikání není vždy procházka růžovou zahradou. Roky úspěšné se střídají s roky slabšími. Ztráta je v první řadě informace, kterou by měl mít podnikatel k dispozici ideálně již v průběhu roku, aby s ní mohl pracovat, předcházet jí, případně plánoval její využítí a rozložení. Průběžné výsledky a odhady rozhodně od své účetní chcete (více k tématu ve starším článku ZDE).

Pokud mluvíme o práci se ztrátou ve smyslu jejího snížení, existují jen dvě cesty. Buď zvýšíte příjmy, nebo snížíte výdaje.

Nové zakázky jsou logickým, ale obvykle velmi drahým způsobem, jak zvýšit příjmy. Nová zakázka vyžaduje další kapacity, možná jiné zdroje, vyšší zásoby, možná také zásah do logistiky. V přípravné fázi čas obchodních zástupců, náklady na reklamu. Navíc předpokládám, že není vaším cílem zakázky ignorovat a pokud by nějaké další dostupné byly, už je zpracováváte. Jsou tu ale i jiné cesty:

  • Přecenění stávajících zakázek. Máte v obchodní smlouvě inflační doložku? A používáte ji? Kdy jste naposledy přecenili staré zakázky a podívali se na ceny pro dlouholeté obchodní partnery?
  • Změna cílové skupiny mohla přijít stejně nepozorovaně, jak se mění váš věk. Představte si trh vlastní firmy jako své děti. Rostou, jejich potřeby se mění, střed jejich zájmu se posouvá. Nezůstaňte stát na místě. To, co platilo před 10 lety, už dnes platit nemusí.
  • Prodejní kanály, reklama, sociální sítě. Pokud prodáváte nerezové odlitky, asi je vám to jedno, ale v případě služeb nebo spotřebního zboží by stálo za úvahu se podívat na aktuální trendy v prodeji. Generace, která pomalu, ale jistě, přebírá otěže kupní síly má jiné nákupní chování.

Zatímco v oblasti zvyšování příjmů vám účetní zase až tolik nepomůže, náklady a jejich analýza by měly být její parketa, protože jde především o data, jejich třídění a práci administrativní. Pokud někde nedochází ke zjevným únikům, upřete svou pozornost směrem ke zdánlivě zanedbatelným provozním nákladům.

  • Aktualizace smluv je věc, kterou nikdo nedělá rád. Ale uvědomujete si, že typicky operátoři své ceny nemění, dokud se neozvete? Obdobně pojišťovny. Jestli se na vaše povinné a havarijní pojištění nikdo 5 let nepodíval a nastavení telefonů máte z doby, kdy neomezená data stála půl výplaty, pravděpodobně vám zbytečně tečou peníze do kanálu.
  • Další poměrně opomíjené jsou kurzové rozdíly a bankovní poplatky a úroky. Opět platí, že byste si měli pravidelně ověřit dostupnost a cenu produktů, které využíváte. Zatímco mezinárodní obchod jde mílovými kroky kupředu, váš bankovní účet může být stále nastaven na poplatky za příchozí platby, řádově stokoruny za vedení zahraničních účtů, případně na nevýhodné kurzy při přepočtu cizích měn. V současné době existují bankovní produkty zaměřené na zahraniční obchod – účty v cizích měnách, fixní kurzy, účty bez poplatků. Možná se vám to zdá jako drobnost, ale nastavení bankovních poplatků může během účetního období u zahraničního prodeje udělat i nižší stovky tisíc korun.
  • Procesy jsou další velkou oblastí, kde lze šetřit. Ale prosím, šetřete na správných místech, nebuďte jako korporáty. Procesem může být hromadný nákup, zajištění lepšího dodavatele, využítí svozů pro balíky, případně spojení dopravy a nákupních nákladů s dalšími firmami v okolí. Cílíte tam, kde šetříte přímo vynaložené peněžní prostředky, nebo tam, kde šetříte čas a energii. Ušetřit ne vždy znamená zaplatit méně za službu. Berte v potaz hodnotu vlastní práce.
  • Mzdové náklady jsou oblast, do které nerada sahám. Sahat lidem na peníze není nikdy cesta správným směrem. Co ale ráda mám jsou tvrdá data. O efektivitě, produktivitě a kdejaké další -itě. Platit lidi je v pořádku, ale za práci. Častým problémem je neochota dobrým lidem platit, na přidělenou práci je v přímém důsledku potřeba více méně kvalitních, pomalejších zaměstnanců a mzdové náklady paradoxně rostou. Ostatně to často vídáte v přímém přenosu například ve státní správě. Pokud chcete šetřit na mzdových nákladech, nešetřete na dobrých lidech.
  • „Útěkáři“ jsou takovou zapomenutou částí nákladů firmy. Mrkněte na můj starší článek ZDE, a přečtěte si více.

Jízda na mrtvém koni

Velice krátce bych ráda zmínila i možnost, že vaše podnikání z nějakého důvodu opravdu není životaschopné. Dlouhodobá ztráta, která není zapříčiněná investicemi nebo nadměrným čerpáním majitele, rozhodně je signálem pro ukončení podnikání. Poučka o jízdě na mrtvém koni je v tomto směru bohužel přesná. Můžete na koně udělat reklamu, můžete mu zařídit lepší stáj, skvělého veterináře, nebo ho nadopovat. Ale závod s ním už prostě nedokončíte.

Shrnutí

Vznik daňové ztráty sám o sobě nemusí být hned problém v chodu firmy. S daňovou ztrátou lze v průběhu roku ještě pracovat a často vede k efektivnějšímu využití zdrojů. Důležité je se soustředit na údaje o příjmech a výdajích, odhadovat další vývoj a když není zbytí, ze vzniklé ztráty vytřískat co nejvíce.

Vzniklou ztrátu můžeme uplatnit dva roky zpětně nebo po dobu následujících pěti let. Vznik ztráty ale významně prodlužuje lhůtu stanovení daně (tedy lhůty pro kontroly ze strany finančního úřadu). Nezapomínejte proto zvážit i vzdání se daňové ztráty ve smyslu budoucího použití.

Líbí se vám naše články? Sledujte nás na našem InstagramuFacebooku nebo LinkedIn.
Chcete se zeptat? Napište nám přes kontaktní formulář, nebo položte svůj dotaz do naší poradny pro podnikatele.

Přečtěte si také

Rozložení příjmů jako optimalizace – část 2. (zapojíme OSVČ a SRO)

Rozložení příjmů jako optimalizace – část 2. (zapojíme OSVČ a SRO)

V minulém textu (najdete ZDE) jsem se věnovala rozložení příjmů fyzické osoby při souběhu se zaměstnáním. Popsala jsem dva nejčastější případy…

Co jste nevěděli o daňové ztrátě

Co jste nevěděli o daňové ztrátě

Ztráta je účetní nebo daňová. Daňová ztráta vznikne, pokud daňové náklady převyšují daňové příjmy. Vlastně vezmete výsledek hospodaření podle účetnictví…

Co pro vás udělá Ekonom pro lidi navíc?

Co pro vás udělá Ekonom pro lidi navíc?

„Jak si vybrat účetní, kterou budete milovat“ byl jeden z prvních textů, kterými jsem se snažila upozornit na to, že „účetnictví…

Autor blogu

Ing. Iva Strachotová, DiS.

Diplomovaná specialistka v oboru daně a účetnictví se specializací finanční a projektový management a jeho aplikace v malých a středních podnicích.

Chcete se se mnou spojit? Napište mi na ekonom@ekonomprolidi.cz.